top of page

Midas komt graag naar school. Hieronder kun je een indruk krijgen van de projecten waar hij de afgelopen tijd aan heeft meegewerkt.

Het Schip van Theseus
Wat is het meest geniale speelgoed van de wereld? Lego? En wat heeft dat met filosofie te maken, of in dit geval Het "Schip van Theseus"? Een lego-filosofieles over atomen en Democritus in groep 6

Een kwestie van smaak?
Wat is kunst volgens jou? En als je een kunstwerk aandachtig bestudeert, wat zie je dan, wat denk je dan, wat voel je dan? Waarmee kun je je identificeren? En wat is volgens jou de betekenis van dit kunstwerk? Een project in esthetiek voor een kinderopvangorganisatie

Aristoteles in de klas
Iedere maand komt Midas de schoolfilosoof langs bij de kinderen van groep 8. Hij leert de kinderen niet alleen filosoferen, maar brengt ze ook in contact met de grote denkers die hun zijn voorgegaan. Wat kun je in deze tijd leren van Aristoteles?

"Wie met weinig kan leven, is heel rijk." (Aristoteles)
De kinderen van de flex-klas gingen onderzoeken wat geluk was. Waar word jij gelukkig van? En is rijkdom geld, of familie, of gezondheid?

Premiere "Lumi krijgt vliegles"
In opdracht gemaakt voor het Eigentijdskinderfestival bij Ecolonie in Frankrijk. Vanaf 1 oktober ook in Nederland te boeken.

STOP
Waar zeg jij STOP tegen? En waarom. Hoe zou de perfecte wereld er uitzien? Een project "Vrede in de klas" voor groep 6.

Trailer: Koning Midas en de Gouden Kluif
Wat wens je, als je echt alles al hebt? Koning Midas weet het: alles wat ik aanraak wordt van goud...
Een muzikale, interactieve vertelvoorstelling vanaf groep 3.
Een muzikale, interactieve vertelvoorstelling vanaf groep 3.

Mythes en legendes
Er werd een oude mythe voorgelezen en de kinderen mochten het tekenen in de tijd van nu. Er volgde een filosofisch nagesprek in groep 8.

Adem is je beste vriend?
Dichten in groep 7 over de kracht van adem.

Wat is muziek?
Wat maakt muziek tot muziek? Een project in groep 2, waarbij de kinderen zelf ook muziek gingen maken. Allerlei ritmes met de djembe.

Wat is waardevol?
Waarom is een stuk glas minder waardevol dan een diamant? En wie bepaalt dat eigenlijk. Een les over schatten in groep 6.

Aandacht in de natuur
Een uur buiten rondlopen in stilte. Dan hoor je de bladeren fluisteren, Voel je de boomschors en ruik je de aarde. Een buitenproject voor groep5.

Wie ben ik?
"Mensch... ken uzelve". In groep 4 werd bij het project "Vrede in de klas" een zelfportret gemaakt. Met elkaar!

In de stilte ligt het antwoord
Laten we ruimte zoeken om regelmatig stil te staan, naar binnen te keren. Bij onszelf te komen. Project "Aandacht in de klas", groep 7

Koning Midas en de Gouden Kluif
verteltheater voor groep 4

Hoe voel jij je vandaag?
Wat is voelen eigenlijk? Wat zijn emoties en wat hebben die met gedachten te maken? Een project in groep 3.

Voelen
Een project over de zintuigen in groep 7.

Sporen
Wat zijn sporen? Welke sporen maken dieren? En welke sporen laat jij achter op de aarde? Wat is jouw footprint? Een project in groep 3.

Stilte
Onze buitenkant is net zo belangrijk als ons innerlijk. (Sartre). Studiedag voor docenten over het belang van Stilte in de klas.

Wat is kunst?
En wie bepaalt dat? Een kunstproject in groep 6 met filosofisch nagesprek.

Vlinders timmeren
Ter voorbereiding op de voorstelling "Lumi redt de wereld", gingen de kinderen vlinders timmeren.

Goud
Wat is er echt van waarde? Een filosofische les voor kinderen van groep 1/2 met aansluitend goudplakkaten maken.

Plant der wijsheid
Filosofen zochten vaak de stilte in de natuur op, om tot wijze inzichten te komen. Dat deden wij ook met de kinderen in de filosofieles. Na afloop kreeg iedereen een plant der wijsheid mee naar huis.

Als ik je weer zie...
Bijna alle kinderen van groep 8 hebben een grote vraag: ga ik mijn vrienden straks nog zien als ik op de middelbare school zit? En hoe maak ik nieuwe vrienden? Een filosofische les over vriendschap.

Muziek is geen kunst
“Nou, eigenlijk heel simpel… kunst hangt in een museum. En er komt geen muziek uit de schilderijen, dus muziek is geen kunst.” Triomfantelijk keek hij om zich heen. Het werd een muzikales voor de kinderen van de flexklas over wat nu eigenlijk kunst is.
bottom of page